• postawienie diagnozy
⇒ wywiad z rodzicami lub opiekunami,
⇒ ocena budowy i sprawności aparatu artykulacyjnego,
⇒ artykulacji głosek,
⇒ rozumienie mowy,
⇒ słuchu fonematycznego,
⇒ omówienie z rodzicami diagnozy
• opracowanie indywidualnego planu terapii
• wyjaśnienie pacjentowi/rodzicom istoty zaburzenia mowy i sposobów ich usuwania
• prowadzenie zajęć indywidualnych
WIEK DZIECKA | ARTYKULACJA GŁOSEK |
---|---|
Pierwsze miesiące życia | powstają przypadkowe dźwięki tzw. głużenie |
ok. 6 miesiąca życia | powtarzanie usłyszanych dźwięków |
1-2 rok życia | pojawiają się pierwsze wyrazy: mama, tata, babcia, dziecko wymawia samogłoski ustne: a,o,m,d,t,n, a także zmiękczone pi, bi, mi |
2-3 rok życia | pojawiają się proste zdania, dziecko wymawia samogłoski nosowe: ę, ą i spółgłoski: w,f,wi,fi,ś,ź,ć,dź,ń,l,li,k,g,ch,ki,gi,chi,j,ł, pojawiają się spółgłoski s, z,c,dz |
3-5 rok życia | pojawia się głoska r oraz głoski: sz,ż,cz,dż |
5-6 rok życia | utrwalone są głoski: sz, ż, cz, dż |
7 rok życia | technika mówienia opanowana |
Najczęstsze wady wymowy w okresie przedszkolnym i wczesnoszkolnym
sygmatyzm - nieprawidłowa realizacja głosek
s, z, c, dz, ś, ź, ć, dź, sz, ż, cz, dż,
rotacyzm - nieprawidłowa realizacja głoski r,
kappacyzm - nieprawidłowa wymowa głoski k,
gammacyzm - nieprawidłowa wymowa głoski g,
lambdacyzm - nieprawidłowa wymowa głoski l,
mowa bezdźwięczna -
wymawianie głosek dźwięcznych jako bezdźwięczne,
opóźniony rozwój mowy,
Przyczyny zaburzeń mowy
nieprawidłowe oddychanie, połykanie,
wada słuchu,
mikrouszkodzenia mózgu,
osłabiony układ nerwowy,
nieprawidłowe wzorce
np.: szybkie tempo mowy najbliższego otoczenia,
choroby cywilizacji:
alergia, astma, wady zgryzu, wady postawy
dysfunkcje i zaburzenia rozwojowe