Logopedia

Strona Główna / Kontakt

free html5 templates

W ramach zajęć logopedycznych proponuję:

• postawienie diagnozy

⇒ wywiad z rodzicami lub opiekunami, 

⇒ ocena budowy i sprawności aparatu artykulacyjnego,

⇒ artykulacji głosek,

⇒ rozumienie mowy,

⇒ słuchu fonematycznego,

⇒ omówienie z rodzicami diagnozy

• opracowanie indywidualnego planu terapii

• wyjaśnienie pacjentowi/rodzicom istoty zaburzenia          mowy i sposobów ich usuwania

• prowadzenie zajęć indywidualnych


SCHEMAT POWSTAWANIA GŁOSEK W PROCESIE ROZWOJU MOWY DZIECKA

WIEK DZIECKAARTYKULACJA GŁOSEK
Pierwsze miesiące życia                        powstają przypadkowe dźwięki tzw. głużenie
ok. 6 miesiąca życiapowtarzanie usłyszanych dźwięków
1-2 rok życiapojawiają się pierwsze wyrazy: mama, tata, babcia, dziecko wymawia samogłoski ustne: a,o,m,d,t,n, a także zmiękczone pi, bi, mi
2-3 rok życiapojawiają się proste zdania, dziecko wymawia samogłoski nosowe: ę, ą i spółgłoski: w,f,wi,fi,ś,ź,ć,dź,ń,l,li,k,g,ch,ki,gi,chi,j,ł, pojawiają się spółgłoski s, z,c,dz
3-5 rok życiapojawia się głoska r oraz głoski: sz,ż,cz,dż
5-6 rok życiautrwalone są głoski: sz, ż, cz, dż
7 rok życiatechnika mówienia opanowana

Najczęstsze wady wymowy w okresie przedszkolnym i wczesnoszkolnym

sygmatyzm - nieprawidłowa realizacja głosek
s, z, c, dz, ś, ź, ć, dź, sz, ż, cz, dż,

rotacyzm - nieprawidłowa realizacja głoski r,

kappacyzm - nieprawidłowa wymowa głoski k,

gammacyzm - nieprawidłowa wymowa głoski g,

lambdacyzm - nieprawidłowa wymowa głoski l,

mowa bezdźwięczna -
wymawianie głosek dźwięcznych jako bezdźwięczne,

opóźniony rozwój mowy,

Przyczyny zaburzeń mowy 


nieprawidłowe oddychanie, połykanie,

wada słuchu,

mikrouszkodzenia mózgu,

osłabiony układ nerwowy,

nieprawidłowe wzorce
np.: szybkie tempo mowy najbliższego otoczenia,

choroby cywilizacji:
alergia, astma, wady zgryzu, wady postawy

dysfunkcje i zaburzenia rozwojowe

© Wszelkie prawa zastrzeżone | EEG Studio 2019 | realizacja : krzysztof-lesniak.pl